středa, dubna 05, 2006

C - Universum

(podzim 2003, Free Dimension)
Česká republika ; post-rock


Česká post-rocková scéna prakticky neexistuje, případně je na velmi nízké úrovni. Tak, obě tyto věty můžu směle přeškrtnout tlustou čárou a tahat se za vlasy, že jsem to kdy vůbec vyslovil. Poznal jsem totiž céčka, různě barevná a plastová a poznal jsem jich spousty!

Našel jsem je na Free Dimension Records, jehož jsou tito čtyři pánové členy a kterýžto mimojiné spravují. Je to malý label z Tábora a členové jednotlivých kapel (C + Deverova Chyba + Pavilon M2 + Some Other Place + Waawe) se mezi sebou v minulosti a přítomnosti tak promíchali, že to nemá smysl řešit. Snad bych jen upozornil, že Deverova Chyba vydá v tomto roce už album na Silver Rockets a pokud jste o nich ještě neslyšeli, tak jste určitě alespoň slyšeli o kapele pouze s bicíma a dvěma basama.

Céčka berou kytary spíše jako hračku než hudební nástroj a dávají tak vzniknout zajímavým zvukům a atmosférickým skladbám (Le Grand Wazoo, Route 27). Technicky jsou na tom velmi dobře, o zvuku ani netřeba mluvit - nahrávali v jednom z nejlepších studií u nás v Jámoru Ondřeje Ježka (lépe řečeno zde proběhl mastering, nahrávali ve zkušebně). Asi proto (nebo díky tomu) už procestovali s kapelou po klubech několik hudebních velmocí (Španělsko, Holandsko, Francie, Belgie, Německo) a spolu s Deverovou Chybou byli na podzim roku 2004 dokonce na turné po Velké Británii, v rámci něhož hráli i v tak hudebně populárních městech jako Manchester, Brighton nebo Leeds. Mimochodem C je asi jediná kapela, která kdy použila ve své hudbě sample z filmu Ráno vstanu a opařím se čajem :) (Route 27)

V jedné anglické recenzi na toto album autor píše "who had any idea there were instrumental bands from the Czech Republic that kick ass" a já jsem za tuto větu velice rád a plně s ní souhlasím.

Album:
C - Universum (2003) (30 MB)

10 Comments:

Blogger Vrm vrm mazlíčkové said...

kurna, jsem nevedel, ze jeste porad hraji. no fajn prace maxi, dik

12:10 dop.  
Anonymous Anonymní said...

To sou dobrý zprávy. Jinak CD Universum je z roku 2003, ne z loňska.

2:44 odp.  
Blogger Jirka Slavík said...

t.: diky za doplneni informaci!
anonymous: ano, preklep, opraveno

doufam, ze se po vydani noveho alba rozjedou trochu i po cr a ze je uvidim na zivo, coz by byl vynikajici zazitek ... jeste nikdy jsem nevidel post-rockovou kapelu nazivo (asi proto, ze v cr zadne nekoncertuji)

6:32 odp.  
Anonymous Anonymní said...

Ze v CR zadny postrock neni? Nejak slavne to neni, ale co treba Album Leaf loni v cervnu v Rock Cafi nebo mesic pred nimi Jaga Jazzist v Akropoli?

11:07 odp.  
Anonymous Anonymní said...

A nebo jeď 27.-28.5. do Tábora na FreeDim fest. Tam asi budou taky a navíc i spousta jinejch zajímavejch part...

8:56 dop.  
Blogger Jirka Slavík said...

anonymous: Jak Album Leaf, tak i Jaga Jazzist k post-rocku moc blizko nemaji, je pravda, ze se v jejich hudbe nektere elementy post-rocku vyskytuji, ale ja mel na mysli spis nejake instrumentalni post-rockove kapely, treba ze severu (Ellis the Vacuumchild, Scraps of Tape, Samuel Jackson Five, Youth Pictures of Florence Henderson, September Malevolence, Plain Fade) nebo odkudkoliv z Evropy (Don´t Look Back, Microfilm, The Evpatoria Report, Neil on Impression nebo God is an Astronaut), vsechno kapely, ktere jezdi po evropskych klubech, ale u nas se nezastavi ...

tonda k.: OTK jsem mel moznost nedavno videt zive a jejich hudba je dost multizanrova na to, aby se to dalo shrnout jednim slovem ... ale urcite bych vybiral nekde mezi indie rockem, ambientem az triphopem

3:28 odp.  
Anonymous Anonymní said...

milej zlatej, 15 minutove instrumentalni onanie nejsou zrovna definice post rocku. mrk sem:
http://en.wikipedia.org/wiki/Post_Rock
a treba na patou kapelu v seznamu ... a OTK triphop, omg, odloz prosim 10 let stare r&p a zacni cist neco jineho ...

3:50 odp.  
Blogger Vrm vrm mazlíčkové said...

hm, kdyz jsem slysel pred dvouma rokama OTK na zivo, taky jsem tam z toho tvyho "skatulkovaciho" vyberu nic takovyho neslysel. ale kdovi jak a co hraji dnes.

5:02 odp.  
Blogger Jirka Slavík said...

konecne nejaka agresivnejsi kritika :) K tomu bych rekl asi tohle, definice nejsou zrovna mym oblibenym ctivem, ale poslechni si dve nejzasadnejsi post-rockove kapely (Godspeed You! Black Emperor a Explosions in the sky) a jestli u nich netolerujes zminene vyjadreni o nekolikaminutovych instrumentalnich orgiich, tak si bud nerozumime, nebo nevim ... samozrejme jsou post-rockove kapely a je jich hodne, ke kterym tohle vyjadreni absolutne nesedi (cokoliv s elektronikou, Bell Orchestre, Set Fire to Flames nebo treba 65daysofstatic a dalsi), ale to jsem take nikdy netvrdil. Netusim, ve kterem seznamu kapel mam hledat, ale dej vedet, rad se vyjadrim ... a k OTK - to je kapela, od ktere znam jedno cd (sona a kuva) a jednou jsem je slysel zive a nikdy jsem nad nema nijak specialne nepremyslel do te doby, nez se me tady zeptal tonda. Napsal jsem, co jsem napsal. Obligatne 'svuj nazor'. A uz se bojim, ze se to tady zacina brat nejak vazne, coz jsem teda vubec nechtel a z postu snad jde poznat, ze jsem obycejny posluchac, co chce jen seznamit lidi s nekteryma kapelama. Jak jsem mimojine napsal v uvodnim postu, ktery stale plati. No a R&P jsem nikdy ani nedrzel v ruce, natoz abych z neho cetl, jakoz i z jakehokoli jineho hudebniho periodika, at tisteneho nebo internetoveho (z ceskych). Nectu nic takoveho a ani nechci, protoze me to nebavi. Nelibi-li se ti tento amaterismus, prosim ignoruj, ale jsem rad za konstruktivni kritiku, muzu se zlepsit...

9:22 odp.  
Blogger Jirka Slavík said...

a zeptal bych se te, kam radis OTK ty?

9:23 odp.  

Okomentovat

<< Home